Tips och tricks bromsar

Bromsar och prestanda

Skivbromsar finns i en mängd olika storlekar, stilar och konfigurationer. Denna information kan hjälpa dig att bestämma vilken typ av bromssystem som passar bäst för din applikation.

Bättre bromsprestanda är beroende av hur snabbt bromsskivan kan kylas ner. En tvärborrad eller slitsad bromsskiva hjälper till att avleda den värme som byggs upp och kyler ner skivan snabbare, vilket leder till bättre bromsverkan.

För att uppnå effektiv bromsning krävs att bilens kinetiska energi omvandlas till värme. Denna värme alstras när skivbromsbeläggen klämmer fast på rotorn. Det är avgörande att denna alstrade värme snabbt avleds för att bromsfunktionen ska vara bra.

 

 

Det fyrkolvsbromsoket var den ursprungliga skivbromsdesignen som användes av "de tre stora" bilföretagen GM, Ford och Chrysler. Även om detta system var snyggt utformat hade det en stor svaghet: de fyra bromsokkolvarna hade fyra gånger högre risk att läcka eller misslyckas. Därför var drivkraften bakom övergången till en enkelkolvsokdesign att uppnå långsiktig friktion utan misslyckanden.

Enkelkolvsoksystemet har varit den dominerande bromsstandarden de senaste 30 åren. De ursprungliga skivbromsarna hade fyra kolvok som var benägna att läcka och orsaka andra problem. Enkelkolvsoksystemet är mycket enkelt och fungerar bra för de flesta applikationer. Med enkelkolvsokdesignen kläms skivbromsrotorn mellan en stationär beläggning på ena sidan och en rörlig beläggning som förflyttas av kolven på andra sidan.

 

skivbromskit
910307001 L850 ec4bd1ce 8650 41b6 aa3a 9674d43bbb59